Az iskolai tornacsarnok vagyonkezelői jogának átadásáról döntött a Képviselő-testület
Az leányfalusi önkormányzat tulajdonban álló általános iskola épülete 2016 óta a Váci Tankerületi Központ vagyonkezelésében van. Az iskola tornacsarnokát akkor az Önkormányzat nem adta át. 2024 februárjában a Tankerület új vezetője kezdeményezte az iskolai tornacsarnok vagyonkezelési jogának átadását is. Az ezzel kapcsolatos kérdéseket, előnyöket és hátrányokat a Képviselő-testület több körben tárgyalta, közvitára bocsátotta, miközben a Tankerülettel is jogvita alakult ki az elmúlt 10 év működésével kapcsolatosan. 2024 augusztus 2-án, pénteken egyeztető tárgyalás volt a Váci Tankerületi Központban. Jelen volt A tankerület igazgatója és két jogásza, valamint az Önkormányzat részéről Adorján András polgármester, Filep Julianna jegyző, Loszmann János alpolgármester és Nyíri Csaba bizottsági elnök – korábbi polgármesterek.
Az egyeztető tárgyaláson elhangzottak figyelembevételével és a tornacsarnok működtetése körüli problémák megoldása érdekében a Képviselő-testület augusztus 5-én újabb rendkívüli ülést tartott a bérlők bevonásával. A Képviselő-testület alapos mérlegelés után a jelen lévő 5 fő igen szavazatával az iskolai tornacsarnok vagyonkezelői jogának a Tankerület részére való átadása mellett döntött.
A Képviselő-testület mérlegelte a jelenlegi működés előnyeit és hátrányait:
Előnyök
A csarnokot délutánonként és hétvégenként többnyire leányfalusi gyermekek számára sportolási lehetőséget nyújtó 3 profitorientált sportegyesület használhatja, ezáltal több lehetősége van a helyi családoknak a gyermekek helyben sportoltatására.
Az Önkormányzat az alacsonyan tartott bérleti díjakkal és a folyamatos nyitvatartással ( COVID idején, téli szünetekben) támogatni tudta az egyesületek folyamatos működését.
Az Önkormányzat a bérleti díjakból finanszírozta a csarnok és a csarnokban található iskolai vizesblokk fenntartását, tisztántartását, karbantartását.
A csarnok az Önkormányzat vagyonkezelésében van, így az iskolai időn kívül elvileg szabadon rendelkezhet vele. (Gyakorlatilag nem rendelkezik vele, a csarnokot lényegében 3 sportegyesület használja esténként, és hétvégenként az Önkormányzat nem vette igénybe a csarnokot az elmúlt 10 évben.)
A bérlők TAO-s forrásokat tudnak behozni. Sporteszközöket vásároltak, 2019-ben a röplabdások korszerűsítették a világítást és a padlózatot mintegy 12 millió Ft értékben.
Hátrányok
A csarnok 25 éves, amortizálódott, jelentős felújításra szorul (tetőzete beázik, vizesblokkja felújításra szorul, stb.), mely jelenleg meghaladja az Önkormányzat anyagi lehetőségeit, és pályázati forrásokat eddig nem tudtunk bevonzani.
A csarnok, bár az iskola szerves részét képezi és elsősorban az iskola használja, de fenntartása az Önkormányzat feladata. Az iskolás gyerekek használják a csarnokot, az ott található iskolai mosdókat, de a rend és tisztaság biztosításáért az Önkormányzat felel. Az iskola, a pedagógusok kevéssé vesznek részt a mosdók és a csarnok rendjének fenntartásában, mivel ez nem az ő feladatuk. Az állandó jelenlétet az Önkormányzat eddig nem tudta biztosítani.
A csarnok folyamatos karbantartásra szorul, a gyermekek általi használat, rongálódások, rongálások, műszaki problémák, amortizáció, stb. Ezek felmérése, véleményezése, javíttatása havi szinten jelentkező feladat a Hivatalnál.
A csarnok közös használatából adódóan, a bérlők és az iskola között konfliktusok keletkeznek. Az iskola és a bérlők közötti közvetítés, kapcsolattartás, iskolai programok egyeztetése, a szülői munkaközösségi igények kezelése a Hivatal feladata.
A szülői panaszokat, elvárásokat, az ANTSZ, a Katasztrófavédelem előírásait, felülvizsgálatait a Hivatalnak folyamatosan orvosolnia kell.
A bérlőkkel kapcsolatos egyeztetések, szerződések megkötése, pénzügyi késedelmek, a 2 fő takarító és a karbantartó fizetése, a karbantartások és a beszerzések a Hivatal adminisztratív feladatait növelik.
A hétnapos munkarend, a reggel 7.30-as nyitás és az este 22.00 órai zárás, az azt követő takarítás, a szombat és vasárnapi munka, valamint az iskolás gyermekekkel való konfrontációval járó munkavégzés nem csábító. Nem könnyű minden tekintetben tökéletes takarító munkatársakat találni erre a feladatra, az Önkormányzat rendelkezésére álló anyagi forrásokért.
A képviselő-testületi munkában is rendszeresen megjelennek a csarnokkal kapcsolatos kérdések, szerződések, működési kérdések.
A mérlegelés után a Képviselő-testület a csarnok vagyonkezelői jogának átadása mellett döntött az alábbi okok alapján:
Amennyiben az iskolához hasonlóan a vagyonkezelői jog átszállna a Tankerületre, a jelenlegi hátrányok erősen csökkennének, de természetesen az Önkormányzatnak, mint tulajdonosnak továbbra is figyelemmel kellene kísérnie a csarnok működtetését.
A gyermekeket tanító pedagógusoknak kellene figyelemmel kísérnie a csarnok és a mosdók használatából adódó problémákat, így megoldódna a „gazdátlanság”.
Nem folynának be a bérleti díjak, de nem is lenne rá szükség, hiszen nem az Önkormányzatnak kellene fizetnie a működést, fenntartást.
A Tankerület várhatóan nem terelné peres útra a kialakult jogvitát.
Az előnyök elvesztése tekintetében a fő probléma a bérleti díjak várható megemelkedése miatt az egyesületek működési költségei jelentősen növekednének. Ugyanakkor nem kellene a csarnokra többletforrásokat fordítanunk, (megjelenő rezsiköltségek, a gondnok díja, karbantartások és felújítások, stb.) egy részéből lehetőség nyílna a sportoló gyermekek családjainak támogatására, illetve az egyesületek esetében a megemelkedő bérleti díjak részbeni támogatására.
Fontos adalék, hogy az elmúlt időszakban az Önkormányzat tulajdonát képező iskola épületen a Tankerület több esetben is jelentős, állagmegóvó nagy beavatkozást hajtott végre, pl.: a tanári épületrész megsüllyedésének és leszakadásának kijavítása ( 8 millió Ft), a felsős épületet az alsós épülettől elválasztó rézsűtámfal mozgásának megállítása, a liftépület beázásának megszüntetése, a iskola udvaron található kút biztonságos elfedése.
További fontos adalék, hogy az Önkormányzat az elmúlt években több beruházással is segítette a Tankerület vagyonkezelésébe átadott iskola működtetését, pl. az étkező épületének bővítése, az azbesztes pala lecserélése, a konyha és a hozzátartozó pinceraktár felújítása. Balesetveszélyt elhárító korlát kiépítése az étkezőhöz vezető járdán és a felsős tantermek alatti rézsű felett. Az iskola kapujának felújítása. Sportszerek telepítése a felsős udvaron és az alsós udvaron, stb.
Az ülésről készült videófelvétel megtekinthető itt.